Proč si hlídat katastr nemovitostí?
10.7.2015
Energetický štítek při prodeji bytu
2.10.2015

Čím víc realitek, tím rychlejší prodej bytu

Napadla vás tato myšlenka? Pokud ano, tak na ni raději zapomeňte. V praxi je to přesně naopak. Vysvětlím vám proč.

Zkuste se vžít do role kupujícího. Budete procházet různé realitní servery a hledat jehlu v kupce sena. Ve chvíli, kdy tu jehlu najdete, zajásáte a hned voláte na uvedené telefonní číslo a domlouváte si prohlídku. Položíte telefon a hledáte dál, jestli v nabídce není ještě nějaký další zajímavý byt. A při tom hledání vidíte znova nabídku té samé nemovitosti, kde jste si před chvíli domluvili prohlídku. Nijak se nad tím nepozastavíte a řeknete si, že ji nabízejí dvě realitní kanceláře. Ale jak hledáte dál, vidíte nabídku téže nemovitosti potřetí, počtvrté, popáté… Podvědomě se začnete ptát, proč je nabídka stejné nemovitosti na jednom realitním serveru hned několikrát? Porovnáte jednotlivé inzeráty různých realitních kanceláří a výsledkem je rozčarování. Podle fotografií jde evidentně o jeden a ten samý byt. Ale jednou je ve druhém patře, jindy ve třetím, jednou v ulici Takové, podruhé v Makové, jednou je výměra 65 m2, jindy 72 m2, jednou je byt po kompletní rekonstrukci, jinde jen po částečné, atd. Dokonce se liší i ceny… Co se stane?

  1.  V lepším případě kupující prohlídku nezruší a půjde se na váš byt podívat. Pokud se mu bude líbit a rozhodne se pro jeho koupi, za jakou cenu ho koupí? S největší pravděpodobností si najde inzerát, kde je nejnižší cena a bude vás tlačit do slevy. Jak bude na takový požadavek reagovat makléř, který nemá nabídku exkluzivně? Bude hájit vaše zájmy nebo bude chtít vyhovět kupujícímu, aby získal provizi z prodeje?
  2.  Kupující nerozklíčuje pravý důvod, proč je byt nabízen více zprostředkovateli a s různými popisy. Dojde k závěru, že je zde nějaký skrytý problém a o váš byt prostě ztratí zájem.

Nedopusťte, aby i vaše nemovitost byla tímto způsobem prezentace znehodnocena a aby došlo ke snížení ceny důsledkem konkurenčního boje mezi jednotlivými realitními makléři. Zadejte prodej jen jedné realitní kanceláři. Uzavřete s ní písemnou smlouvu, kde jsou jasně uvedeny podmínky spolupráce a požadovaná cena. Jeden realitní makléř, který má nemovitost v nabídce sám (tzv. exkluzivně), udělá pro její prodej mnohonásobně více než čtyři různí makléři dohromady. Nebojí se totiž do prodeje vaší nemovitosti investovat svůj čas ani peníze, protože výsledek má zaručený. Navíc vy po celou dobu komunikujete pouze s jedním obchodníkem, který má kompletní přehled o všech zájemcích. Můžete tedy efektivněji a flexibilně upravovat strategii prodeje podle aktuální situace.

Pokud již svou nemovitost v nabídce máte a došlo k výše popsané situaci, raději nabídku na měsíc stáhněte. Mezi tím pečlivě vyberte makléře, kterému prodej svého bytu nebo domu zadáte (viz. článek Jak vybrat realitní kancelář) a pak začněte nemovitost nabízet znova jako novinku. Tak, jak si zaslouží. V případě správného způsobu prezentace je nemovitost pro kupující atraktivnější a získává na hodnotě.

Přeji vám rychlý prodej bytu za maximální možnou cenu.

© Copyright Lucie Tůmová

Nechcete si nechat ujít další článek? Napište mi nebo mne sledujte na Facebooku.