Jak vybrat realitní kancelář
2.6.2015

Prodáváte nebo jen nabízíte?

Jaký je v tom rozdíl? Dost velký. To ví každý. Ale jak na to, abyste jen nenabízeli a skutečně byt prodali?

Dnes už nestačí prostě jen vyvěsit fotky na realitní servery a čekat, že se hned najde kupec. Kupující jsou obezřetnější a žádají něco navíc. Když chcete prodat byt za rozumnou cenu, je třeba se připravit.

Když si budete chtít koupit nové auto, jistě porovnáte různé nabídky. Zjistíte, kde vám za jakou cenu nabídnou lepší výbavu, delší bezplatný servis apod. Podobné platí i u nemovitostí. Kupující si několik bytů prohlédnou, porovnají pro a proti a zúží výběr na několik favoritů. Obvykle se rozhodují mezi podobnými byty. Pak už hrají roli i zdánlivé maličkosti.

Chyb, kterých se můžete při prodeji bytu dopustit, je celá řada. Mezi nejhorší, a paradoxně i nejčastější, patří špatné nastavení ceny a podcenění přípravy bytu samotného.

Zapomeňte na to, za kolik chcete nebo potřebujete byt prodat. Kupující vám nezaplatí víc jen proto, že si musíte koupit jiný byt, zaplatit dluhy, něco dát dětem a ještě si nechat rezervu na horší časy nebo na důchod. První kritérium, podle čeho kupující vybírají, je právě cena. Pokud byt předražíte, nikdo na inzerát nezavolá a vy stejně budete muset časem cenu snížit. Nemá smysl „to zkoušet“. Čím déle je byt v nabídce, tím více ztrácí na atraktivitě. Postupným zlevňováním docílíte jen toho, že kupující budou podvědomě přemýšlet o tom, v čem je problém. Ale jak nastavit správnou cenu? Hlavními faktory, které ji ovlivňují, jsou: stav bytu, lokalita a momentální situace na trhu. Ceny podobných bytů v inzerci jsou jen pomocné berličky, od kterých se můžete orientačně odrazit. Inzertní cena se totiž od té reálné, za kterou se byt ve skutečnost prodá, často dost liší. Neohlížejte se ani na to, za kolik prodal soused stejný byt před rokem. Dnes je situace na trhu pravděpodobně úplně jiná. Je samozřejmé, že si vlastního domova ceníte víc než cizí člověk – budoucí kupující. Proto se oprostěte od vztahu k bytu a celý si ho projděte kritickým pohledem. Všimněte si i nedostatků, které běžně přehlížíte, protože jste si na ně prostě už zvykli. Pak se zamyslete nad tím, kolik byste za takový byt v daném čase byli ochotni zaplatit vy.

Než začnete byt nabízet, na prodej ho připravte. I v realitách platí, že kupujeme očima. Nečekejte na stěhování. Přebytečné věci a kusy starého nábytku, které stejně chcete vyhodit, vykliďte ještě před prodejem. Byt pak působí příjemněji a čistěji. Opravte prasklinky v omítce, přemalujte flek od toho, jak vás soused před třemi lety vytopil, vyměňte prasklé žárovky, přišroubujte konečně kliku, aby kupujícím nezůstala v ruce. Jsou to maličkosti, které vás nic nestojí, nebo jen pár drobných, a výsledný efekt za to stojí. Před prohlídkou vždy pečlivě ukliďte a vyvětrejte. Nezapomeňte na sušák s prádlem, hromadu špinavého nádobí, rozházené hračky, boty a tašky za dveřmi v předsíni atd. Roztáhněte závěsy, vytáhněte žaluzie a rozsviťte. Špatný první dojem už později nenapravíte. Schovejte také osobní předměty. Zbytečně rozptylují pozornost. Není cílem prohlídky, aby si kupující pamatovali vaší krásnou fotku z dovolené, nebo že používáte stejný šampon jako oni. Raději ať jim zůstane v paměti úžasný výhled do parku a že je v ložnici místo i na postýlku. Měli by se u vás cítit příjemně a umět si představit, že jsou tady doma.

Pokud se vyvarujete těchto dvou základních chyb, značně tím #ProdejBytu urychlíte.

 

© Copyright Lucie Tůmová

Nechcete si nechat ujít další článek? Přihlaste se k odběru novinek nebo mne sledujte na Facebooku.